Finommotoros fejlesztési ötletek
A finommotoros fejlesztés óvodás és iskolás korban is nagyon fontos, hiszen a szem-kéz koordináció kialakításában játszik nagy szerepet. Konyhanyelven a finommotoros mozgások a kézügyességet jelentik, ők felelnek az olyan aprólékos tevékenységekért, mint az írás vagy a festés. Minden korcsoport számára különböző eszközök állnak rendelkezésünkre, amelyekkel elősegíthetjük a kicsik finommotoros fejlesztését. Cikkünkben ezeket a módszereket ismertetjük, valamint felhívjuk a figyelmet a lemaradás jeleire.
4-5 éves korú gyerekek finommotoros fejlesztése
4-5 éves korban akkor beszélhetünk lemaradásról, ha a gyerek nehezen fog meg és tart meg eszközöket, valamint a fogás erősségét nem tudja szabályozni. Továbbá, ha a gombolkodás, a kupak lecsavarás és hasonló hétköznapi tevékenységek gondot jelentenek számára. Intő jel, ha zajong az eszközökkel vagy nem tud könyvet lapozni.
Megoldást jelenthet 4-5 éves korú gyerekek finommotoros fejlesztésére, ha papírt és ceruzát adunk a kezükbe. A kifestőket nem javasoljuk, hiszen ha a kicsinek gondjai vannak a finommotoros mozgással, akkor egy kifestőtől csak még inkább elmegy a kedve, hiszen nem fog tudni a vonalon belül maradni. A szabad rajzolás viszont pozitív élményként csapódhat le bennük.
Ne ijedjünk meg akkor sem, ha nem fűlik gyermekünk foga a rajzoláshoz, számos egyéb finommotoros fejlesztést szolgáló tevékenység segítheti a kicsiket. Ilyen például a legózás. Akár kezdetben nagyobb, később kisebb legódarabkákból való építkezés nagymértékben fejleszti a gyerekeket.
Jó megoldás az újságpapír tépkedés is, papírmasék készítése vagy a színes papírok tépkedése, melyekből mozaik vagy kollázs is készíthető. Kiválóan fejleszti a finommotoros készségeket a terményekből készített kirakó, de az ujjfestés és a gyurmázás is remek eszköz erre. A gyurmázás alternatívájaként a tésztával való munka is remek a célra, végén pedig learathatjátok közös munkátok gyümölcsét egy finom kifli vagy perec formájában.
6-8 éves korú gyerekek finommotoros fejlesztése
6-8 éves korban a legszembetűnőbb lemaradásra utaló tevékenység az írás, illetve annak milyensége. Továbbá érdemes figyelni arra is, hogy a masnikötéssel adódnak e gondjai a gyerekeknek, valamint az evőeszközökkel miként bánnak.
A 6-8 éves korosztály finommotoros fejlesztésére javasoljuk a vágást. Kezdetben egyszerűbb alakzatok kivágását, majd bonyolultabb formákét. Érdemes nem csak céltalanul vágni, hanem akár később felragasztani a kivágott formákat egy fehér lapra, képet készíteni belőle.
Szintén jó módszer a nagylyukú tűvel való varrás, melyet vastag papíron előre kilyukasztott mintát követve érdemes a gyerekek számára biztosítani. A gyöngyfűzés is kellemes szórakozásnak szokott bizonyulni a gyerekek körében, emellett pedig támogatja finommotoros fejlődésüket.
Nagyobb gyerekeknek javasolt a festés, akár vízfestékkel, akár különböző technikákkal, például ecset helyett szemcseppentővel festeni, szivaccsal felvinni a festéket a lapra, fültisztító pálcikával alkotni vagy nyomdával kreálni képet.
Szórakoztató megoldás lehet a Jenga vagy a Marokkó játék is, melyek a szem-kéz koordináció fejlődéséért felelnek.
9+ éves gyerekek finommotoros fejlesztése
Akár felső tagozatos korban is észrevehetjük a gyerekek finommotoros készségeiben való hiányosságokat. 9-12 éves gyerekek esetén érdemes fejlesztő tevékenységeket végezni, ha a gyerek nem tud szépen, pontosan körbevágni egy formát, görcsösen markolja a ceruzát vagy a tollat, illetve ha nem tud szépen, vonalat tartva átmásolni egy előre nyomtatott rajzott egy átlátszó papírra.
9-12 éves gyerekek számára a finommotoros fejlesztés érdekében javasoljuk az origamit, azaz a papírhajtogatást. Ha együtt végezzük gyermekünkkel, számunkra is jó móka lehet. Szintén a Japánoktól inspirálódva, beszerezhetünk evőpálcikát és az egész család megtanulhat evőpálcikával enni.
Szintén jó módszer a már említette varrás, nagyobb gyerekek esetében már vászon anyagon, majd később lágyabb matériákon is végezhető, valamint a gyöngyfűzés is izgalmas lehet ebben a korban is. A rajzolás-festés pedig Jolly Joker, minden korosztály számára.
Az íráskép fejlődése érdekében javasolhatjuk csemeténknek a napló írást, amit akár közösen is végezhetünk. Például minden este leírhatunk 1-1 olyan dolgot a naplónkba, ami jobban is sikerülhetett volna aznap és 3-3 olyan dolgot, ami viszont boldoggá tett, illetve hálásak vagyunk érte. Így a finommotoros fejlesztés mellett lelki törődést is kaphat a gyerkőc.
A fenti eszközök lehetőséget kínálnak picik és kicsik finommotoros mozgásának fejlesztésére. Amire viszont mindenképp érdemes figyelmet fordítani, hogy egyik opciót se erőltessük rá gyerekünkre. Lehet, hogy például rajzolni nem szeret, de apró legókkal játszani annál inkább, ezzel pedig semmi gond nincs. Minden gyerek különbözik, így a számukra megfelelő fejlesztési módszerek is más és másak. Figyeljünk a kicsikre és hozzájuk igazodva segítsük őket.
Források:
sniikt.wordpress.com/2020/04/06/finommotoros-fejlesztes/
szuloklapja.hu/jatek-tippek/4228/kezugyesseg-finommotorika-fejlesztese-ovodasnal-kisiskolasnal-14-egyszeru-jatek-hogy-jobban-menjen-az-iras.html
jatekliget.hu/hogyan-segitheted-a-kis-ujjak-ugyesiteset-20-egyszeru-otthoni-otlet-a-finommotorika-fejlesztesere